Forside / Pressemeddelelser / Udbytte til aktionærer er steget 14 gange mere end lønmodtagernes løn

Udbytte til aktionærer er steget 14 gange mere end lønmodtagernes løn

01.05.2024

Det har været langt mere givtigt at være aktionær end at være lønmodtager, hvis man ser på de seneste års udvikling. Mens mange lønmodtagere har set deres løn blive udhulet af inflationskrisen, ser det noget anderledes ud for verdens aktionærer. Mellem 2020 og 2023 steg de globale udbyttebetalinger til aktionærer hele 14 gange mere end lønmodtagernes løn målt i samme periode i faste priser (fraregnet inflation).

Oxfams nye beregninger, som kommer i anledning af Arbejdernes Internationale Kampdag, viser, at aktionærer har fået store gevinster fra deres investeringer i selskaber, mens almindelige lønmodtagere har fået langt mindre mellem hænderne ved at gå på arbejde. Analysen er lavet på baggrund af tal fra 31 lande, der dækker 81 pct. af verdens BNP.

Tallene viser, at de superrige ikke bliver rigere ved at gå på arbejde og bidrage til samfundet. De bliver rigere på blot at være rige, samtidig med at almindelige lønmodtagere kæmper for at kunne betale regningerne. Det er uholdbart og får uligheden til at stige endnu mere, end den allerede gør i forvejen.
Lars Koch
Generalsekretær, Oxfam Danmark

Virksomhedernes udbytte er på vej til at slå sidste års rekordhøje niveau på 11.400 mia. kroner ifølge Janus Henderson Global Dividend Index, som dækker de 1.200 største virksomheder i verden. Data for både udbyttebetaling og løn for 2020-2023 er tilgængelig for 31 lande, og Oxfams beregninger viser:

Efter justering for inflation steg de globale udbytteudbetalinger med 45 procent (1.300 mia. kroner) i 31 lande mellem 2020 og 2023, mens lønningerne kun steg med 3 procent.

Fratrækker man Kina, som står for størstedelen af denne lønvækst, faldt de globale reallønninger med 3 procent.

I Danmark viser beregninger foretaget fra Nationalbankens udbyttestatistik, at udbytteudbetalingerne i samme periode steg med 205 procent, mens reallønnen faldt med -4 procent.

Tendensen med stigende udbyttebetalinger har en bekymrende effekt på uligheden, hvor vi i forvejen har set, at de rigeste er blevet markant rigere de seneste år. Siden 2020 er verdens dollar-milliardærer blevet 34 pct. rigere, mens fem milliarder mennesker ikke har fået nogen som helst andel i den stigende velstand.

Oxfam anslår, at den rigeste 1 procent, som ejer 43 procent af alle globale finansielle aktiver, i gennemsnit fik 62.000 kroner i udbytte i 2023. Det svarer til otte måneders løn for den gennemsnitlige lønmodtager.

Vi ser virksomheders overskud og udbetalinger til de rigeste aktionærer stige voldsomt, mens lønningerne for almindelige mennesker slet ikke kan følge med. På trods af at mange lønmodtagere arbejder hårdt for at få enderne til at mødes, har mange har ikke råd til helt basale varer som mad og medicin. Vi er nødt til at fordele verdens ressourcer mere lige.
Lars Koch
Generalsekretær, Oxfam Danmark

Data fra ILO (International Labour Organization) viser, at på globalt plan tjener næsten 1 ud af 5 lønmodtagere mindre end fattigdomsgrænsen på 3,65 USD om dagen. Og 66 procent af lønmodtagerne i lavindkomstlande har en såkaldt fattigdomsløn – det vil sige en løn, som er lavere end de 3,65 USD. Dette er en stigning på 1 procent sammenlignet med 2020.

Noter

• Download Oxfam’s metodenotat.

• Janus Henderson Global Dividend Index analyserer verdens 1.200 største virksomheder målt på markedsværdi. Disse virksomheder står for 90 procent af den globale udbyttebetaling. De næste 1.800 virksomheder står kun for 10 procent, hvorfor deres effekt på resultaterne kun er af mindre betydning. Janus Henderson forudser, at den globale udbyttebetaling vil ramme en ny rekord på 1,72 billioner USD i 2024.

• ILO har for nylig advaret om, at indkomstuligheden er blevet større.

• Ser man på de nyeste data for Danmark fra Nationalbankens Udbyttestatistik kan man se, at udbyttebetalingerne er steget voldsomt fra 2020-2023 (205 pct). Tager man 2019 med, er udbyttebetalingerne steget med 124 pct.